Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 5
w Piotrkowie Trybunalskim
Fundacja Edukacyjna "Perspektywy" potwierdza, że Technikum Ekonomiczno-Handlowe w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 5 w Piotrkowie Trybunalskim jest wśród 500 najlepszych techników w Polsce sklasyfikowanych w Rankingu Liceów i Techników PERSPEKTYWY 2025 i przysługuje mu tytuł Srebrnej Szkoły 2025

Program wychowawczo - profilaktyczny

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 2 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 2 =

PROGRAM
WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY
 

WSTĘP

Działania o charakterze profilaktycznym i wychowawczym stanowią jedną z podstawowych funkcji opiekuńczych szkoły skoncentrowanych na wspieraniu rozwoju psychicznego, emocjonalnego
i fizycznego ucznia. Szkolny Program Wychowawczo –Profilaktyczny ma na celu usystematyzowane działania promujące zdrowy styl życia, dostarczanie informacji
o zagrożeniach, kształtowanie właściwych postaw społecznych, minimalizowanie występowania czynników ryzyka poprzez dostarczanie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów
i spędzania czasu wolnego. Program obejmuje treści i działania o charakterze wychowawczym adresowane do uczniów oraz treści i działania profilaktyczne adresowane do uczniów, nauczycieli
i rodziców.

ZAŁOŻENIA PROGRAMU

  • Społeczność szkolną stanowią uczniowie, rodzice oraz wszyscy pracownicy szkoły. Zasadą wszystkich członków wspólnoty jest brak obojętności, wszyscy są wychowawcami.
  • Wychowanie i kształcenie powinno stanowić w szkole integralną całość.
    W kształceniu szkolnym musi być zachowana właściwa proporcja między przekazywaniem informacji a rozwijaniem umiejętności i wychowaniem. Podmiotem wychowania jest uczeń a punktem wyjścia jego potrzeby.
  • Wychowanie jest procesem obejmującym wszystkie sfery życia człowieka, uwzględniającym rozwój psychiczny, umysłowy, społeczny, moralny i duchowy.
  • Działania profilaktyczne szkoły będą zmierzały do eliminacji lub redukcji czynników ryzyka oraz wzmacniania czynników chroniących
  • Nauczyciele pełnią rolę wspomagającą w wychowaniu, które odbywa się przede wszystkim w domu rodzinnym.
  •   Szkolny Program Wychowawczo - Profilaktyczny skierowany jest do wszystkich członków społeczności szkolnej: uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi oraz uwzględnia współpracę z organizacjami
    i instytucjami w środowisku lokalnym.
  • Program ma na celu ujednolicenie wszelkich oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów. Poprzez realizację zawartych w nim zadań dążą oni do wykształcenia priorytetów wychowawczych składających się na wzór osobowy absolwenta szkoły.

MODEL ABSOLWENTA

Absolwent naszej szkoły:
  • potrafi współżyć w grupie rówieśniczej i społecznej wykazując postawę szacunku i akceptacji;
  • jest tolerancyjny, rozumie świat i ludzi, szanuje odmienne poglądy i upodobania;
  • potrafi współpracować w zespole;
  • podejmuje odpowiedzialne decyzje dotyczące własnego zdrowia, stylu życia i form spędzania czasu wolnego;
  • jest aktywny, zaangażowany w naukę, pracę;
  • dąży do poznawania samego siebie przez zrozumienie swoich uczuć i potrzeb;
  • jest obiektywny i rozważny w ocenie różnych zjawisk współczesnego życia;
  • jest odporny na negatywne wpływy patologicznych zjawisk społecznych;
  • jest ambitny i ciekawy świata;
  • jest uczciwy, przestrzega prawa i dotrzymuje słowa;
  • zna i realizuje uniwersalny system wartości;
  • zna i przestrzega zasad bezpiecznego zachowania w czasie pandemii;
  • zna i docenia znaczenie więzi rodzinnych;

PODSTAWY TWORZENIA PROGRAMU

Program Wychowawczo - Profilaktyczny powstał w oparciu o:
  • przepisy prawa,
  • dotychczas realizowany program wychowawczo- profilaktyczny
  • diagnozę środowiska szkolnego:
    1. wnioski z nadzoru pedagogicznego
    2. wyniki ewaluacji wewnętrznej dot. postaw etycznych, wartości uznawanych przez uczniów, bezpiecznego korzystania z Internetu i zagrożeń z tym związanych
    3. obserwacje nauczycieli
    4. wyniki badań ankietowych wśród uczniów dot. bezpieczeństwa, atmosfery szkoły, problemowych zachowań uczniów
    5. wyniki badania ankietowego wśród uczniów klas I,II i III na temat zagrożenia używaniem substancji uzależniających i występowaniem niektórych czynników ryzyka.
 Diagnoza środowiska szkolnego
  • uczniowie czują się w szkole bezpiecznie i pozytywnie oceniają atmosferę panującą w szkole;
  • uczniowie w większości wiedzą do kogo zwrócić się o pomoc w przypadku naruszenia ich praw;
  • uczniowie  deklarują     ważność     takich     wartości     jak: rodzina, przyjaźń, wulgarne słownictwo to problem zauważany nie tylko przez nauczycieli, zgłaszają go także uczniowie;
  • obserwowanym zarówno przez nauczycieli jak i uczniów problemem jest palenie papierosów;
  • bardzo nieliczna grupa uczniów  sięgała po środki psychoaktywne;
  • przypadki agresji i przemocy mają w szkole incydentalny charakter;
  • frekwencja na zajęciach w szkole utrzymuje się na niezadowalającym poziomie mimo wysiłków wychowawców i nauczycieli;
  • u pewnej grupy uczniów obserwuje się niski poziom zaangażowania w naukę i ogólnie niską motywację do nauki;
  •  u części uczniów występują problemy z regularną frekwencją na zajęciach;
  •  nie wszyscy rodzice wykazują dostateczne zainteresowanie szkolną sytuacją swoich dzieci;
  •  część uczniów prezentuje niewystarczający poziom wiedzy na temat szkodliwości substancji psychoaktywnych, a co za tym idzie uzależnień;
  • grupa uczniów wykazująca się tolerancją lub obojętnością na problem zażywania środków psychoaktywnych wśród kolegów;
  •  nadmierna ilość czasu poświęcana przez uczniów na aktywność w social mediach co może wiązać się z brakiem krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie oraz zakłóceniem relacji w kontaktach interpersonalnych.

  CELE PROGRAMU

Cel główny:
Głównym celem programu oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych w naszej szkole jest wyrównywanie szans wszystkich uczniów poprzez dążenie do wszechstronnego rozwoju osobowego w wymiarze intelektualnym, fizycznym, psychicznym, zdrowotnym i społecznym poprzez dostarczenie uczniom wiedzy, informacji i umiejętności a także opieki i wzorów wartości
i przekonań.
 Cele szczegółowe:
  1. Propagowanie modelu wartości opartego na uniwersalnych zasadach;
  2. Kształtowanie  dojrzałości i aktywnej postawy życiowej  oraz  umiejętności planowania własnego rozwoju;
  3. Promowanie zdrowego, ekologicznego i bezpiecznego stylu życia, podnoszenie świadomości w sferze bezpieczeństwa;
  4. Zapobieganie zachowaniom ryzykownym poprzez promowanie zdrowego trybu życia i wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia;
  5. Przeciwdziałanie uzależnieniom – dostarczanie wiedzy na temat uzależnień
    i innych zagrożeń dla zdrowia oraz w nabywaniu umiejętności przeciwdziałania tym zagrożeniom;
  6. Uświadamianie  zależności  między  rozwojem  a  zażywaniem środków psychoaktywnych;
  7. Wzmacnianie postaw prospołecznych i prorodzinnych;
  8. Wspieranie ucznia w trudnych sytuacjach;
  9. Wzmacnianie poczucia własnej wartości, wiary w siebie i swoje możliwości;
  10. Przygotowanie do harmonijnego uczestnictwa w życiu społecznym;
  11. Indywidualizacja  procesu  dydaktyczno-wychowawczego   ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych
    i młodzieży uzdolnionej oraz pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym;
  12. Pomoc w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych i realizacji celów życiowych;
  13. Uczenie rozpoznawania zagrożeń i sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi;
  14. Budowanie pozytywnej więzi ze szkołą;
  15. Opóźnianie inicjacji – promowanie abstynencji ( w różnych obszarach);
  16. Kształtowanie postawy szlachetności oraz wrażliwości na prawdę i dobro;
  17. Podkreślanie szczególnej roli rodziny w kształtowaniu młodego pokolenia;
  18. Promowanie wśród uczniów sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy;
  19. Wspieranie uczniów w procesie rozwoju w zakresie kompetencji cyfrowych ze szczególnym uwrażliwieniem na bezpieczne poruszanie się w sieci oraz krytyczną analizę informacji.

TREŚCI PROGRAMU

Uczniowie potrzebują zabiegów umożliwiających integrację klasową oraz pozytywną identyfikację ze szkołą. Potrzebne są działania zmierzające do wzmacniania autorytetu nauczycieli, stała dbałość o atmosferę i jakość relacji między nauczycielami i uczniami. Szkoła powinna stwarzać możliwości realizowania działań zespołowych, rozwijać samorządność uczniowską. Uczniowie powinni znać metody i techniki skutecznego uczenia się aby osiągać lepsze rezultaty szkolne. Szkoła powinna pomagać uczniom w poznawaniu własnych mocnych stron, predyspozycji, planowaniu kariery zawodowej. Kontynuacji wymaga promocja czytelnictwa, uczniowie powinni cenić czytanie nie tylko jako formę rozrywki ale i samokształcenia. Szkoła powinna wspierać rodzinę w kształtowaniu prawidłowych postaw uczniów w zakresie dbałości o zdrowie, higienę, należy promować zdrowy styl życia, uświadamiać zagrożenia. Potrzebne jest przeciwdziałanie ryzykownym zachowaniom. Należy podjąć działania zmierzające do ograniczenia zjawiska niskiej frekwencji uczniów, konsekwentnie egzekwować szkolne przepisy. Wzmocnienia wymagają postawy patriotyczne uczniów.
Zadania realizowane w ramach niniejszego programu uwzględniają problemy zdiagnozowane w szkole oraz zjawiska i problemy wynikające ze zmian zachodzących w świecie.
Działanie wychowawcze i profilaktyczne szkoły będą się koncentrowały wokół następujących obszarów:
  • integracja społeczności szkolnej;
  • upowszechnianie wiedzy o metodach i technikach uczenia się;
  • promocja czytelnictwa;
  • doradztwo zawodowe;
  • promocja zdrowego stylu życia;
  • przeciwdziałanie ryzykownym zachowaniom;
  • rozpowszechnianie kompetencji cyfrowych;
  • postawy patriotyczne i obywatelskie.

FORMY REALIZACJI DZIAŁAŃ

Szkoła realizuje zadania wychowawcze i profilaktyczne poprzez:
  1. Organizację różnorodnych imprez, spotkań i uroczystości związanych z obchodzeniem świąt państwowych, kościelnych, rocznic ważnych wydarzeń historycznych.
  2. Organizację uroczystości szkolnych budujących tradycję szkoły - Dzień Edukacji Narodowej - Ślubowanie uczniów klas pierwszych - Wigilie klasowe - Uroczyste zakończenie roku szkolnego
  3. Pogadanki i dyskusje organizowane na lekcjach wychowawczych, spotkania z pracownikami współpracujących instytucji
  4. Organizowanie zajęć w ramach rekomendowanych programów profilaktycznych, adresowanych do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych.
  5. Organizowanie wycieczek szkolnych do ciekawych miejsc w regionie i poza nim.
  6. Organizowanie konkursów o różnej tematyce.
  7. Udział w sportowych zawodach szkolnych i pozaszkolnych.
  8. Współpracę z różnymi instytucjami wspierającymi szkołę w jej działaniach – Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna, Miejski Ośrodek Kultury, Biblioteka Miejska, Sanepid, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, gminne ośrodki pomocy, Sąd Rodzinny i dla Nieletnich, Policja Państwowa, Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i inne.
  9. Działalność SZOK .
  10. Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa przez ograniczenie wstępu do szkoły osobom obcym ( dyżury nauczycielskie, monitoring szkolny).Spotkania z rodzicami.

 ZADANIA NAUCZYCIELI WYCHOWAWCÓW

Podstawowym zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
  • tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia;
  • inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych;
  • podejmowanie wysiłków zmierzających do integracji zespołu klasowego
    i tworzenia prawidłowej atmosfery w zespole;
  • podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej;
  • troska o właściwy stosunek uczniów do nauki i o wyniki nauczania;
  • wywieranie wpływu na zachowanie się uczniów w szkole;
  • wdrażanie podstawowych norm kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych;
  • współpraca z innymi nauczycielami , koordynowanie działań zespołu uczącego daną klasę;
  • utrzymywanie kontaktów z rodzicami , organizacja systematycznych spotkań
    w celu analizy postępów i sytuacji wychowawczych.
Ponadto wychowawca :
  • na zajęciach realizuje tematykę godzin wychowawczych opracowanych dla wszystkich klas w oparciu program wychowawczo – profilaktyczny szkoły uzupełniony o tematykę bieżącą i wynikającą z realizacji priorytetów polityki oświatowej Państwa;
  • prowadzi terminowo dokumentację klasową;
  • zapoznaje rodziców z obowiązującymi przepisami.

 ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

 Bezwzględny priorytet w wychowaniu ma dom rodzinny. Nauczyciele pełnią funkcje wspomagającą, wspierającą rodziców w procesie wychowawczym.
Rodzice mają prawo do :
  • uzyskiwania rzetelnych informacji na temat swego dziecka, jego postępów oraz trudności w nauce i postawach wychowawczych;
  • uzyskiwania porad w sprawach wychowawczych;
  • wyrażania opinii na temat wychowawczej pracy szkoły.
Wychowawca klasy jest zobowiązany do :
  • utrzymywania stałego kontaktu z rodzicami i odbywania systematycznych spotkań
    w celu analizy postępów i sytuacji wychowawczych;
  • włączania rodziców do pracy w organizowaniu imprez klasowych.
Rodzice o postępach ucznia są informowani za pośrednictwem wychowawcy klasy :
  • podczas zebrań klasowych, przynajmniej dwa razy w semestrze;
  • podczas dyżurów nauczycielskich;
  • w terminach ustalonych na prośbę rodzica;
  • w przypadku zagrożenia oceną niedostateczną na koniec roku szkolnego wychowawca informuje rodziców z wyprzedzeniem miesięcznym. Informacja ma charakter pisemny. Wychowawca klasy jest zobowiązany do zapoznania rodziców
    z kryteriami wystawiania oceny z zachowania i wewnętrznym systemie oceniania przedmiotowego.

WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI ZEWNĘTRZNYMI

W realizacji Programu szkoła współpracuje z:
  • Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną;
  • Powiatową Stacją Sanitarno- Epidemiologiczną;
  • Policją Państwową;
  • kuratorami sądowymi i dla nieletnich;
  • miejskim i gminnymi Ośrodkami Pomocy Rodzinie;
  • Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie;
  • Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
  • innymi instytucjami wspierającymi szkołę, fundacjami, stowarzyszeniami.

EWALUACJA

Monitoringu i ewaluacji powyższego programu dokonuje dyrekcja szkoły poprzez nadzór pedagogiczny, zwłaszcza przez kontrolę realizacji planów pracy wychowawczej na dany rok szkolny, hospitację zajęć. Na poziomie klasy szkolnej monitoringu dokonują wychowawcy, stosując różnorodne formy (ankiety, rozmowy, obserwacje, badanie postaw).
Ewaluacja dokonywana będzie na koniec każdego roku szkolnego w formie sprawozdań z podejmowanych działań. Dokonują jej nauczyciele wychowawcy, opiekunowie organizacji, pedagog szkolny.
O ile będą wskazania – na skutek wniosków z ewaluacji- należy dokonywać zmian
w powyższym programie z początkiem nowego roku szkolnego.
 
Zachęcamy do zapoznania się z całym Programem wychowawczo - pofilantycznym dostępny jest w załączniku.
 
 
 
 

Załączniki artykułu

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY 2023 (docx) 0.06mb, (pobrań: 33)