Wewnątrzskolny System Oceniania
ROZDZIAŁ 3
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
3.1 Ogólne zasady wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania
§ 14
Zadania
wewnątrzszkolnego systemu oceniania
- Wewnątrzszkolny System Oceniania (WSO) określa warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów Zespołu Szkół Nr 5 w Piotrkowie Trybunalskim.
- Zasady oceniania z religii i etyki określają odrębne przepisy.
- Egzaminy maturalne i egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe i kwalifikacje w zawodzie przeprowadzane są zgodnie z aktualnie obowiązującymi procedurami i przepisami prawnymi.
§ 15
Płaszczyzny oceniania
- Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia i zachowanie ucznia.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
- Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego, norm etycznych i obowiązków ucznia zawartych w Statucie Szkoły.
§ 16
Cele i elementy oceniania
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się według Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO).
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
a. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
b. udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
c. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
d. dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
e. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania śródrocznych i końcoworocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
b. ustalenie kryteriów oceniania zachowania,
c. ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych i końcoworocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej i końcoworocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według zasad podanych dalej,
d. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych i odwoławczych; (wynika z rozporządzenia MEN),
e. ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane semestralne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
f. ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
§ 17
Zapoznawanie
z systemem oceniania
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
a. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
b. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
c. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana semestralna i roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Procedura informowania uczniów i rodziców:
a. nauczyciel danego przedmiotu nauczania w pierwszym tygodniu nauki informuje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia,
b. stosownym wpisem w dzienniku nauczyciel dokumentuje zapoznanie uczniów z wymaganiami edukacyjnymi,
c. wychowawca we wrześniu na godzinie wychowawczej zapoznaje uczniów z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania i fakt ten dokumentuje stosownym wpisem w dzienniku lekcyjnym,
d. wychowawca na pierwszym lub drugim zebraniu zapoznaje rodziców (prawnych opiekunów) z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania. Rodzice poświadczają swoim podpisem fakt zapoznania się z zasadami w dzienniku lekcyjnym (notatki, lista obecności).
§ 18
Sposoby
powiadamiania rodziców (prawnych opiekunów) o postępach i trudnościach ucznia
- W kontaktach osobistych, na piśmie lub w formie rozmów telefonicznych.
- Zebranie z rodzicami według kalendarium.
- Spotkania dodatkowe w miarę potrzeb.
- Informacje o przewidywanych semestralnych i rocznych ocenach niedostatecznych i pozostałych przewidywanych ocenach z poszczególnych przedmiotów oraz o przewidywanej ocenie zachowania rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują od wychowawcy na zebraniu na miesiąc przed zebraniem końcowosemestralnym, końcoworocznym klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej. Fakt ten rodzice lub prawni opiekunowie ucznia potwierdzają podpisem na liście obecności na zebraniu. Po zebraniach do dyspozycji rodziców są nauczyciele poszczególnych przedmiotów.
- Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia, którzy nie uczestniczą w spotkaniach z wychowawcą oraz nie kontaktują się z nauczycielami, którzy prowadzą poszczególne zajęcia, nie mogą powoływać się na brak informacji o procedurach oceniania wewnątrzszkolnego.
- Dokumentację poinformowania przez wychowawcę o przewidywanych ocenach śródrocznych lub rocznych stanowi karta informacyjna z przewidywanymi ocenami z poszczególnych przedmiotów.
§ 19
Skala
ocen i dokumentacja przebiegu nauczania
- Poziom opanowania przez ucznia wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu ocenia się w stopniach szkolnych według następującej skali:
a. stopień celujący – 6 (cel),
b. stopień bardzo dobry – 5 (bdb),
c. stopień dobry – 4 (db),
d. stopień dostateczny – 3 (dst),
e. stopień dopuszczający – 2 (dop),
f. stopień niedostateczny – 1 (ndst).
- Dokumentację przebiegu nauczania stanowią:
a. dzienniki lekcyjne, w których nauczyciele notują oceny bieżące, ocenę śródroczną i roczną. Oceny śródroczne i roczne zapisywane są w pełnym brzmieniu,
b. arkusze ocen, w których wychowawca notuje wyniki klasyfikacji rocznej, wpisując wszystkie oceny w pełnym brzmieniu,
c. ocenianie uczniów z przedmiotów, z których tworzone są grupy oddziałowe, międzyoddziałowe lub międzyszkolne może być w innych dziennikach zajęć, z tym, że oceny roczne i śródroczne wpisywane będą do dziennika lekcyjnego. Dzienniki te stanowią integralną część dziennika lekcyjnego danej klasy.
§ 20
Sposoby i
częstotliwość sprawdzania osiągnięć i postępów ucznia
- W celu sprawdzenia postępów i osiągnięć ucznia przewiduje się następujące formy i metody kontroli:
a. test diagnostyczny dotyczący przedmiotów kontynuowanych ze szkoły gimnazjalnej,
b. odpowiedź ustna,
c. dyskusja,
d. zadanie domowe,
e. wypracowanie,
f. praca klasowa lub sprawdzian pisemny (obejmujące większą partię materiału i trwające co najmniej jedną godzinę lekcyjną),
g. praca klasowa sumatywna (obejmuje dział programowy i trwa co najmniej jedną godzinę lekcyjną),
h. próbne egzaminy maturalne i zawodowe,
i. referat,
j. praca w grupach,
k. praca pozalekcyjna, np. konkursy, olimpiady, koła zainteresowań itp.,
l. testowanie sprawności fizycznej,
m. prezentacje indywidualne i grupowe,
n. opracowanie i wykonanie pomocy dydaktycznych,
o. aktywność na zajęciach,
p. analiza tekstów źródłowych,
q. kartkówki z 1, 2 lub 3 ostatnich tematów.
- Oceny cząstkowe nie mogą być wyłącznie z prac pisemnych.
- Sprawdzanie osiągnięć i postępów ucznia cechuje: obiektywizm, indywidualizacja, konsekwencja, systematyczność i jawność.
- Prace klasowe i sprawdziany pisemne zapowiedziane są co najmniej na tydzień wcześniej. W przypadku nieobecności nauczyciela w dniu pracy klasowej, termin należy ponownie uzgodnić z klasą, przy czym nie obowiązuje jednotygodniowe wyprzedzenie.
- Każda praca klasowa powinna być poprzedzona lekcją powtórzeniową, z podaniem wymagań edukacyjnych.
- Kartkówki z trzech ostatnich lekcji mogą odbywać się bez zapowiedzi.
- Nauczyciel zobowiązany jest do sprawdzenia prac klasowych w ciągu 3 tygodni. Dopuszcza się wydłużenie tego okresu, jeśli jest on spowodowany usprawiedliwioną nieobecnością nauczyciela w szkole.
- Prace klasowe i sprawdziany pisemne muszą być omówione przy oddaniu. Należy podać kryteria ich oceniania.
- Nauczyciel nie wpisuje oceny niedostatecznej z poprawy pracy klasowej.
- Prace pisemne nauczyciel przechowuje do końca roku szkolnego.
- Uczeń może być w semestrze dwa razy lub raz (gdy jest godzina tygodniowo lub praktyka zawodowa) nieprzygotowany do lekcji, jednak musi to zgłosić przed lekcją. Nie ma to wpływu na ocenę śródroczną lub roczną.
- Nieprzygotowanie zgłoszone przez ucznia po wywołaniu go do odpowiedzi, pociąga za sobą wpisanie oceny niedostatecznej.
- W pierwszych klasach, na początku roku szkolnego obowiązuje dwutygodniowy „okres ochronny” – (nie stawiamy ocen niedostatecznych).
- Na czas ferii i przerw świątecznych nie będą zadawane pisemne prace domowe.
- Uczeń ma prawo skorzystać z przywilejów związanych z losowaniem „Szczęśliwego numerka” – (tj. do zwolnienia z odpowiedzi, niezapowiedzianego sprawdzianu, ale powinien posiadać pracę domową), w dniu, w którym jego numer z dziennika został wylosowany. Prawo to zostaje zawieszone w czerwcu.
- Jednego dnia może odbyć się jedna praca klasowa (nauczyciel musi dokonać wpisu w dzienniku w momencie zapowiedzi). Nie dotyczy to sytuacji, kiedy termin pracy klasowej został zmieniony na prośbę uczniów.
- Tygodniowo mogą odbywać się maksymalnie 4 prace klasowe.
- Jeżeli przedmiot realizowany jest 1godz./ tyg. to minimalna liczba ocen cząstkowych dla ucznia w półroczu wynosi 3 (w tym minimum jedna z pracy pisemnej); jeżeli przedmiot realizowany jest więcej niż 1godz./ tyg. to minimalna liczba ocen cząstkowych dla ucznia w półroczu wynosi 4 (w tym minimum dwie z prac pisemnych).
- Nauczyciel jest zobowiązany do rytmicznego oceniania osiągnięć i postępów ucznia.
- Uczeń ma obowiązek być obecnym na każdym zapowiedzianym sprawdzianie.
- Uczeń, który nie pisał pracy klasowej lub sprawdzianu pisemnego, przystępuje do ich napisania w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Jeżeli nie napisze w ustalonym terminie, to otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Uczeń otrzymuje pozytywną ocenę ze sprawdzianu pisemnego, pracy klasowej i kartkówki, jeżeli uzyska co najmniej 30% sumy punktów możliwych do uzyskania.
- W klasie programowo najwyższej z przeprowadzonych egzaminów próbnych uczeń otrzymuje ocenę zgodnie z progiem zaliczeniowym określonym dla danego egzaminu.
- Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
§ 21
Jawność
oceniania
1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i
jego rodziców (prawnych opiekunów).
2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców
(prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
3. Uzasadnienie oceny odbywa się w formie
ustnej.
4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych
opiekunów), sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja
dotycząca oceniania jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym
opiekunom) na zebraniach z rodzicami, podczas dyżurów nauczycieli i rozmów
indywidualnych.
§ 22
Dostosowywanie
wymagań edukacyjnych
- Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono dysfunkcje lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowywanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- Wymagania dostosowuje się również dla ucznia nieposiadającego opinii lub orzeczenie lecz objętego pomocą pedagogiczno-psychologiczną na terenie szkoły na podstawie rozpoznania dokonanego przez nauczycieli uczących w danej klasie.
- Przy
ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod
uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w
wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 23
Zwolnienia
z lekcji wychowania fizycznego, zajęć komputerowych i informatyki
- Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych i informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony" albo „zwolniona”.
- Sposób uzyskania zwolnień z wychowania fizycznego określony jest w szkolnej procedurze.
- Uczeń zwolniony z danych zajęć edukacyjnych może przebywać poza szkolą, jeżeli są to pierwsze lub ostatnie godziny w planie nauczania danej klasy i jeśli rodzice (prawni opiekunowie) zaznaczą w podaniu, że przejmują pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo i zachowanie ucznia w czasie jego nieobecności w szkole. Wychowawca na podstawie podania usprawiedliwia nieobecne godziny w dzienniku lekcyjnym.
§ 24
Zwolnienia
z lekcji drugiego języka obcego
- Na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy o systemie oświaty oraz na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, lub z autyzmem, w tym zespołem Aspergera z nauki drugiego języka obcego, z zastrzeżeniem ust. 2. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony" albo „zwolniona”.
3.2. Klasyfikowanie uczniów
§ 25
Klasyfikacja
śródroczna i roczna
- Uczeń klasyfikowany jest dwa razy w roku: oceną śródroczną i oceną roczną w terminach zgodnych z kalendarzem roku szkolnego.
- Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej uczeń otrzymał ocenę niedostateczną, to musi poprawić ją, zaliczyć materiał w terminie i formie ustalonej przez nauczyciela przedmiotu, z którego uczeń tę ocenę otrzymał.
- Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Na miesiąc przed semestralną, roczną klasyfikacją nauczyciele uczący wpisują w dzienniku (w przedostatniej rubryce przeznaczonej na oceny cząstkowe), ze swojego przedmiotu, przewidywaną ocenę niedostateczną, nieklasyfikację i przewidywane pozostałe oceny.
- W przypadku nieobecności nauczyciela przedmiotu, wpisu w dzienniku dokonuje wychowawca klasy na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela.
- Śródroczną ocenę klasyfikacyjną z danego przedmiotu bierze się pod uwagę przy ustalaniu oceny rocznej.
- Ocena roczna nie powinna różnić się od oceny śródrocznej o więcej niż dwa punkty w przyjętej skali ocen.
- Uczeń szkoły nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów podczas klasyfikacji śródrocznej pozostaje uczniem tej samej klasy. Nadrabia zaległości i zalicza materiał w terminie i formie ustalonej przez nauczyciela danego przedmiotu.
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła w miarę możliwości stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków poprzez:
a. pomoc w rozplanowaniu prac, które uczeń powinien wykonać, by uzupełnić braki,
b. podanie wskazówek i ewentualnie zaproponowanie materiałów.
- W ZSP nr 5 organizowane są praktyki zawodowe zgodnie z obowiązującym programem nauczania. Ocena klasyfikacyjna z praktyki zawodowej wystawiana jest przez instytucję prowadzącą praktyki, a wpisywana do dziennika lekcyjnego przez wicedyrektora szkoły.
§ 26
Ocena
zachowania
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy w oparciu o:
a. własną ocenę zachowania ucznia,
b. uwagi zapisane w klasowym dzienniku lekcyjnym,
c. opinię innych nauczycieli,
d. ocenę postawy ucznia przez samorząd klasowy,
e. samoocenę dokonaną przez ucznia.
- Procedura wystawiania oceny zachowania
a. na jeden tydzień przed ostatecznym terminem wystawienia ocen proponowanych wychowawca klasy sporządza listę uczniów z proponowanymi ocenami zachowania i przedstawia ją nauczycielom uczącym w danej klasie oraz innym zainteresowanym nauczycielom w celu zaopiniowania,
b. ustalając ocenę zachowania ucznia, wychowawca bierze pod uwagę także opinie organizacji uczniowskich oraz innych pracowników szkoły,
c. oceniany uczeń ma prawo do wyrażenia opinii o własnym zachowaniu,
d. przy wystawianiu rocznej oceny zachowania (podobnie jak przy wystawianiu ocen rocznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych) bierze się pod uwagę osiągnięcia ucznia w całym roku szkolnym,
e. wyjściową oceną do ustalenia oceny zachowania jest ocena „dobra”, stanowiąca o zachowaniu, do którego szkoła nie ma zastrzeżeń.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub dysfunkcje, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
§ 27
Warunki i procedura uzyskania wyższych niż przewidywane ocen
semestralnych, rocznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych
- Uczeń może ubiegać się o uzyskanie wyższych niż przewidywane semestralne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- Uczeń może poprawić proponowaną ocenę o jedną wyżej niż przewidywana.
- Uczeń poprawia zakres materiału objęty zapowiedzianymi pracami pisemnymi.
- Nauczyciel informuje o formie, zakresie materiału tych prac i terminie poprawy.
- Nauczyciel dokonuje oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia w wyznaczonym zakresie i ustala końcową ocenę klasyfikacyjną, która jest ostateczna z zastrzeżeniem § 34 (egzamin odwoławczy).
- Nauczyciel informuje rodziców (prawnych opiekunów) o ustalonej ocenie.
- W przypadku nieobecności ucznia w szkole w dniu podawania do wiadomości przewidywanych ocen lub nieobecności rodziców na zebraniu o tym informującym, uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek zwrócić się do wychowawcy o podanie przewidywanych ocen.
§ 28
Warunki i
procedura uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania
- Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą ubiegać się o uzyskanie przez ucznia wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania na każdym etapie kształcenia.
- Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) składają na piśmie umotywowane podanie do wychowawcy w ciągu trzech dni roboczych od uzyskania informacji o przewidywanej ocenie zachowania, wskazując o jaką ocenę uczeń się ubiega.
- Uczeń nie może uzyskać wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania, jeżeli:
a. ma większą niż dopuszczalna w WSO liczbę godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień, określonej dla danej oceny,
b. stwarzał sytuacje niebezpieczne dla zdrowia i życia swojego i innych (agresja, przyjmowanie narkotyków, picie alkoholu, palenie papierosów, kradzieże, wymuszanie pieniędzy, wagary, itp.).
- Powtórnego ustalenia oceny po zapoznaniu się z uzasadnieniem prośby, dokonuje wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy i innych pracowników szkoły.
§ 29
Kryteria
oceniania z zajęć edukacyjnych
- Stopień celujący otrzymuje uczeń, który między innymi:
a. posługuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza program nauczania przedmiotu w danej klasie,
b. samodzielnie i twórczo rozwiązuje problemy i zadania,
c. dostrzega i stosuje wiedzę z różnych dziedzin,
d. osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikuje się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) lub krajowym.
- Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który między innymi:
a. opanował wiadomości i umiejętności w stopniu pełnym,
b. stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności w nowych sytuacjach problemowych,
c. wykazuje się całkowicie samodzielną umiejętnością analizowania,
d. osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych na różnym szczeblu.
- Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
a. nie opanował w pełni wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, ale opanował je w stopniu przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej,
b. samodzielnie rozwiązuje stawiane przed nim problemy i zadania,
c. aktywnie uczestniczy w procesie dydaktycznym,
d. dostrzega zależności między zjawiskami procesami występującymi w poszczególnych przedmiotach.
- Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
a. opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie podstawowym,
b. zna i rozumie podstawowe pojęcia, procesy i zjawiska,
c. samodzielnie wykorzystuje nabyte wiadomości o średnim stopniu trudności.
- Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który;
a. opanował treści konieczne, którymi posługuje się z pomocą nauczyciela,
b. zna definicję podstawowych pojęć,
c. potrafi skonstruować prostą wypowiedź z pomocą nauczyciela,
d. potrafi skorzystać z podstawowych źródeł informacji;
- Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który pomimo działań wspomagających i zapobiegawczych ze strony nauczyciela nie spełnia kryteriów oceny dopuszczającej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy i umiejętności w zakresie danych zajęć edukacyjnych.
- Przy wystawianiu ocen bierze się pod uwagę systematyczność pracy ucznia.
- Szczegółowe kryteria ocen określają nauczyciele w przedmiotowym systemie oceniania (PSO).
- Przedmiotowe systemy oceniania muszą być zgodne z wewnątrzszkolnym systemem oceniania (WSO).
§ 30
Kryteria
oceniania zachowania
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
a. funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
b. wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
c. respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych,
d. dbałość o honor i tradycje szkoły,
e. dbałość o piękno mowy ojczystej,
f. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób,
g. godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
h. okazywanie szacunku innym osobom,
i. naruszenie artykułu 270 Kodeksu Karnego.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, ustala się według następującej skali:
* wzorowe – wz,
* bardzo dobre – bdb,
* dobre – db,
* poprawne – pop,
* nieodpowiednie – ndp,
* naganne – ng.
- Szczegółowe kryteria ocen zachowania
a. ocenę
wzorową otrzymuje uczeń, który spełnia
wszystkie poniższe warunki:
wzorowo wywiązuje się z obowiązków szkolnych zawartych w Statucie Szkoły, wyróżnia
się wysoką kulturą osobistą, bierze bardzo aktywny udział w życiu klasy i szkoły,
dba o dobre imię szkoły i godnie ją reprezentuje, rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania,
nie pali papierosów i nie jest pod wpływem ani w posiadaniu innych używek na
terenie szkoły, systematycznie uczęszcza na zajęcia lekcyjne –usprawiedliwia
nieobecności, nie ma negatywnych uwag w dokumentach szkolnych i podczas
odbywania praktyki zawodowej,
b. ocenę
bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który
spełnia wszystkie poniższe warunki:
bardzo dobrze wywiązuje się z obowiązków szkolnych zawartych w Statucie Szkoły,
bierze udział w życiu klasy i szkoły, wykazuje się kulturą osobistą, dba o dobre
imię szkoły i godnie ją reprezentuje, nie pali papierosów i nie jest pod wpływem
ani w posiadaniu innych używek na terenie szkoły, systematycznie uczęszcza
na zajęcia lekcyjne – usprawiedliwia nieobecności, nie ma negatywnych uwag w
dokumentach szkolnych oraz podczas odbywania praktyki zawodowej,
c. ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: postępuje zgodnie ze Statutem Szkoły, bierze aktywny udział w życiu klasy i szkoły, nie pali papierosów i nie jest pod wpływem ani w posiadaniu innych używek na terenie szkoły, usprawiedliwia nieobecności /wyjątkowo dopuszcza się nieusprawiedliwienia 15 godzin w semestrze/,
d. ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania Statutu Szkoły, dopuszczając się niewielkich uchybień, wykazuje bierną postawę wobec życia klasy i szkoły, wyjątkowo dopuszcza się nieusprawiedliwienia tygodniowego wymiaru godzin obowiązującego w klasie w semestrze,
e. ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który: regularnie narusza obowiązki ucznia zawarte w Statucie Szkoły, jest całkowicie bierny wobec społeczności szkolnej, jego kultura osobista budzi duże zastrzeżenia, nie jest zainteresowany własnym rozwojem i uzyskiwaniem pozytywnych wyników w nauce, nie uczestniczy systematycznie w zajęciach lekcyjnych, wyjątkowo dopuszcza się nieusprawiedliwienia dwutygodniowego wymiaru godzin obowiązującego w klasie w semestrze,
f. ocenę naganną otrzymuje uczeń, który: regularnie i systematycznie narusza obowiązki ucznia zawarte w Statucie Szkoły, łamie i narusza normy współżycia społecznego, świadomie stwarza zagrożenia dla siebie i innych, nie wykazuje chęci poprawy dotychczasowego zachowania, samowolnie opuszcza szkołę, nagminnie spóźnia się lub opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia, otrzymał dwukrotnie upomnienie wychowawcy lub dyrektora, był karany sądownie, ma nieusprawiedliwiony więcej niż dwutygodniowy wymiar godzin obowiązujący w klasie w semestrze.
- Wystąpienie nawet jednego z kryteriów dotyczących oceny nagannej może być podstawą do jej wystawienia uczniowi spełniającemu kryteria pozostałych ocen.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
a. oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
b. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły (z wyłączeniem punktu 6).
- Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
3.3.
Promowanie uczniów i ukończenie szkoły
§ 31
Warunki klasyfikacji
- Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (półrocznej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
- Uczeń,
który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą
ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z
wyróżnieniem.
Uczniowi, który uczęszczał na religię, do średniej ocen, o której mowa w ust.2 wlicza się także ocenę roczną uzyskaną z tych zajęć. - Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.
- Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
- Uczeń, który nie otrzymał pozytywnej oceny z praktyki zawodowej powtarza klasę.
- Ocenę z praktyk zawodowych wpisuje do dziennika lekcyjnego wicedyrektor szkoły.
§ 32
Ukończenie szkoły
- Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
- Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen, co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
- Uczniowi, który uczęszczał na religię, do średniej ocen, o której mowa w ust.2 wlicza się także ocenę roczną uzyskaną z tych zajęć.
3.4.
Tryb
przeprowadzania egzaminu odwoławczego, klasyfikacyjnego i poprawkowego
§ 33
Sprawdzian wiadomości i umiejętności przeprowadzony z powodu
nieprawidłowego trybu ustalania oceny (egzamin odwoławczy)
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą, w terminie nie później niż 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zgłosić na piśmie zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która:
a. w przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza pisemny i ustny sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych; (uczeń losuje zadania i pytania na egzaminie),
b. w przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności (egzaminu odwoławczego), o którym mowa wyżej ustala się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) – nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, których mowa w ust.1.
- W skład komisji wchodzą:
a. w przypadku ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
(a) Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
(b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
(c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne,
b. w przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
(a) Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze –jako przewodniczący komisji,
(b) wychowawca klasy,
(c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
(d) pedagog,
(e) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,
(f) przedstawiciel Rady Rodziców.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt.1) lit. b, może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem rocznej oceny niedostatecznej klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem § 23 ust.1.
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
a. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych: skład komisji, termin sprawdzianu, zadania (pytania sprawdzające), wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę,
b. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania: skład komisji, termin posiedzenia komisji, wynik głosowania, ustaloną ocenę z zachowania wraz z uzasadnieniem.
- Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt a, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu wiadomości i umiejętności, o którym mowa w ust. 2 pkt. a w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
§ 34
Egzamin
klasyfikacyjny
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może w szczególnych przypadkach wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Prośbę
o egzamin klasyfikacyjny (egzaminy klasyfikacyjne) należy złożyć na piśmie
do wychowawcy klasy najpóźniej w dniu poprzedzającym zebranie klasyfikacyjne
Rady Pedagogicznej.
W przypadku wniosku o egzamin klasyfikacyjny (egzaminy klasyfikacyjne) z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności, Rada Pedagogiczna podejmuje decyzję w drodze jawnego głosowania zwykłą większością głosów. - Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
a. realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny program lub tok nauki,
b. spełniający obowiązek nauki poza szkołą,
c. przy zmianie szkoły lub typu szkoły jako uzupełnienie treści programowych.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą nie obejmuje egzaminu z wychowania fizycznego.
- Uczniowi, spełniającemu obowiązek szkolny poza szkołą, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
- Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust.9. Uczeń losuje zadania i pytania.
- Egzamin klasyfikacyjny z informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Zakres materiału przedstawia się uczniowi lub rodzicom (opiekunom prawnym) w formie pisemnej.
- Egzamin dotyczący klasyfikacji rocznej przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno - wychowawczych.
- W przypadku długotrwałej choroby ucznia lub innych przyczyn usprawiedliwionych uczeń może przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
- Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 2, 3 i 5 lit. a, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez Dyrektora Szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:
a. Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b. nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
- Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem i z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia spełniającego obowiązek nauki poza szkołą liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
- W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
- Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a. imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 14, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzonego dla ucznia, o którym mowa w ust. 5 lit. b – skład komisji,
b. termin egzaminu klasyfikacyjnego,
c. zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne,
d. wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
- Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia oraz zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
- W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z egzaminu klasyfikacyjnego uczeń może przystąpić do egzaminu poprawkowego.
- W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentach przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „niesklasyfikowany" lub „niesklasyfikowana”.
- Dla ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe nieklasyfikowanego z praktyki zawodowej z powodu usprawiedliwionej nieobecności szkoła organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania i ustalenie oceny klasyfikacyjnej z praktyki zawodowej.
§ 35
Egzamin
poprawkowy
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
- Procedura egzaminu poprawkowego
a. termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich,
b. egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej z wyjątkiem egzaminów z informatyki, zajęć komputerowych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. Egzamin pisemny powinien trwać co najmniej jedną godzinę lekcyjną,
c. zagadnienia egzaminacyjne (zadania praktyczne) pisemne i ustne, przygotowuje nauczyciel danego przedmiotu,
d. zdający losuje zadania i pytania na egzamin pisemny i ustny.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły. W skład komisji wchodzą:
a. Dyrektor Szkoły lub wicedyrektor – jako przewodniczący komisji,
b. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminator,
c. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
- Nauczyciel,
o którym mowa w ust. 3 punkt b, może być zwolniony z udziału w pracy
komisji na własną prośbę.
W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły. - Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a. skład komisji,
b. termin egzaminu poprawkowego,
c. pytania egzaminacyjne,
d. wynik egzaminu poprawkowego oraz ocenę z tego egzaminu. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły, nie później niż do końca września.
- Nieobecność na egzaminie poprawkowym musi być usprawiedliwiona przez ucznia, rodziców (prawnych opiekunów) najpóźniej w dniu egzaminu.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę. Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego promować ucznia do klasy programowo wyższej, który przystąpił i nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej.
- Zakres materiału (zagadnienia) na egzamin odwoławczy, klasyfikacyjny i poprawkowy przekazywany jest przez:
a. nauczyciela przedmiotu,
b. wychowawcę w dniu rozdawania świadectw,
c. w sekretariacie szkoły po zakończeniu roku szkolnego za pisemnym potwierdzeniem odbioru.
- Postanowienia końcowe
a. wszystkie sprawy szczegółowe nieuregulowane niniejszymi ustaleniami oraz sprawy sporne wynikające z realizacji tych ustaleń rozstrzyga dyrektor szkoły.