Program wychowawczy
Program wychowawczy
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5
w Piotrkowie Tryb
w roku szkolnym 2014/2015
Wstęp
I. ZAŁOŻENIA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
1. Społeczność szkolną stanowią uczniowie, rodzice oraz wszyscy pracownicy szkoły. Zasadą wszystkich członków wspólnoty szkolnej jest brak obojętności, wszyscy są wychowawcami.
2. Wychowanie i kształcenie powinno stanowić w szkole integralną całość. W kształceniu szkolnym musi być zachowana właściwa proporcja między przekazywaniem informacji a rozwijaniem umiejętności i wychowaniem. Przedmiotem wychowania jest uczeń a punktem wyjścia jego potrzeby.
3. Wychowanie jest procesem obejmującym wszystkie sfery życia człowieka, uwzględniającym rozwój psychiczny, umysłowy, społeczny, moralny i duchowy.
4. Nauczyciele pełnią role wspomagającą w wychowaniu, które odbywa się przede wszystkim w domu rodzinnym.
II.WZÓR OSOBOWY ABSOLWENTA
Program wychowawczy szkoły ma na celu ujednolicenie wszelkich oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów. Poprzez realizacje zawartych w nim zadań dążą oni do wykształcenia poniższych priorytetów wychowawczych składających się na wzór osobowy absolwenta.
Absolwent naszej szkoły:
- potrafi współżyć w grupie rówieśniczej i społecznej wykazując postawę szacunku,
tolerancji, a także akceptacji i wsparcia,
- przygotowuje się do dorosłego życia i rozwiązywania związanych z nim
problemów,
- podejmuje odpowiedzialne decyzje dotyczące własnego zdrowia, stylu życia i
form spędzania wolnego czasu,
- wykazuje postawę aktywności poprzez zaangażowanie w naukę, pracę i zabawę,
- dąży do poznawania samego siebie poprzez zrozumienie swoich uczuć, emocji i
potrzeb,
- zna i realizuje uniwersalny system wartości,
- jest obiektywny i rozważny w ocenie różnych zjawisk współczesnego życia,
- jest odporny na negatywne wpływy patologicznych zjawisk społecznych,
- jest ambitny i ciekawy świata,
III. CELE I ZADANIA WYCHOWAWCZE
1. Nadrzędnym celem wychowawczym jest wszechstronny
rozwój osobowy ucznia.
Wymiar intelektualny obejmuje:
- kształcenia umiejętności kreatywnego myślenia i samodzielnego poszukiwania
wiedzy
- kształcenie twórczej postawy
- rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań
Wymiar emocjonalny obejmuje:
- umiejętność rozpoznawania własnych i cudzych emocji
- umiejętność kontrolowania swoich emocji oraz adekwatnego zachowania się w
różnych sytuacjach społecznych
- umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych, konfliktowych związanych z
negatywnymi emocjami
-radzenia sobie ze stresem
Wymiar społeczny obejmuje :
- kształcenie umiejętności skutecznego porozumienia się z innymi oraz
efektownego współdziałania w zespole
- uznawanie odmienności , tolerancyjność wobec innych oraz nie uleganie
stereotypom
- pozytywne nastawienie wobec innych ludzi
- kierowanie się normami i zasadami przyjętymi w społeczeństwie
- poczucie odpowiedzialności za siebie i innych
- uwrażliwianie na zagrożenia dotyczące współczesnego człowieka
Cele wychowania
|
Zadania |
1.Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich
|
- Uświadamianie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionalnej ,narodowej - Kształtowanie szacunku do symboli narodowych - Zapoznanie z ważnymi instytucjami Państwa Polskiego - Promowanie aktywnego udziału w życiu państwa - Zapoznanie z najważniejszymi aktami prawa dotyczącymi Praw Człowieka - Wyrabianie nawyku udziału w obchodach świąt państwowych i rocznic ważnych wydarzeń historycznych - Zapoznanie z problematyką Praw Człowieka
|
2. Rozwój jednostki i kształtowanie własnej osobowości
|
- Kształtowanie poczucia własnej wartości oraz umiejętności udzielania i otrzymywania wsparcia - Wybieranie poczucia odpowiedzialności za siebie i za innych - Kształtowanie postawy tolerancji dla różnego rodzaju odmienności: rasowej, narodowej, kulturalnej, wyznaniowej - Wybieranie dbałości o estetykę własnego wyglądu, kulturę bycia oraz kulturę języka - Umożliwianie rozwoju własnych zainteresowań - Rozbudzanie zainteresowań przedmiotami zawodowymi - Umożliwianie kontaktu z różnego rodzaju dziełami sztuki - Kształtowanie zainteresowań czytelnictwem-literatura piękna i fachowa |
3.Wychowanie zdrowotne
|
- Upowszechnianie oświaty zdrowotnej w różnych formach - Uświadamianie znaczenia prowadzenia zdrowotnego stylu życia - Okresowe przeglądy lekarskie i dentystyczne, kierowanie na specjalistyczne leczenie - Przestrzeganie bhp na zajęciach - Rozwijanie motywacji do uczestnictwa w różnych formach aktywności sportowo-rekreacyjnej i turystycznej |
4. Wychowanie do życia w rodzinie
|
- Uświadamianie roli rodziny w życiu człowieka - Promowanie trwałych związków małżeńskich opartych na wierności, odpowiedzialności i partnerstwie - Wskazywanie na integralność między miłością, odpowiedzialnością i seksualnością - Przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego wychowania dziecka - Pomoc w rozwiązywaniu problemów związanych z dorastaniem |
5.Wychowanie do aktywnego udziału w życiu gospodarczym
|
- Rozwijanie zdolności planowania własnej przyszłości zawodowej - Gromadzenie informacji o możliwościach kontynuowania nauki, zdobywania dodatkowych umiejętności i uprawnień - Organizowanie spotkań z profesjonalnymi doradcami zawodowymi, pracownikami wyższych uczelni i zakładów pracy - Organizacja i kontrola prawidłowego przebiegu praktyk zawodowych - Działalność Szkolnego Ośrodka Kariery |
6.Rozwijanie szacunku dla dziedzictwa kulturowego własnego regionu
|
- Zapoznawanie z dorobkiem historycznym i kulturowym miasta i regionu - Rozwijanie kontaktów z instytucjami i osobami związanymi z regionem - Rozwijanie wiedzy o historii i kulturze regionu |
7.Rozwijanie samorządności uczniowskiej |
- Wyrabianie nawyku uczestniczenia w realizacji zadań samorządu klasowego i szkolnego - Przygotowanie do aktywnego uczestniczenia w dorosłym życiu - Kontynuowanie współpracy z samorządem terytorialnym poprzez udział reprezentantów młodzieży w Młodzieżowej Radzie Miasta - Inicjowanie wiedzy o historii i kulturze regionu |
8.Organizacja czasu wolnego
|
- Organizowanie wycieczek szkolnych - Umożliwienie udziału w spektaklach teatralnych, projekcjach filmowych, wystawach itp. - Przygotowanie imprez szkolnych i pozaszkolnych - Udział w zajęciach kół zainteresowań - Kontynuowanie działań budujących tradycje szkoły. |
IV. FORMY REALIZACJI ZADAŃ WYCHOWAWCZYCH
Szkoła realizuje zadania wychowawcze poprzez:
1. Organizację różnorodnych imprez, spotkań i uroczystości związanych z obchodzeniem świąt państwowych, kościelnych, rocznic ważnych wydarzeń historycznych.
2. Organizację
uroczystości szkolnych budujących tradycję szkoły
- Dzień Edukacji Narodowej
- Ślubowanie uczniów klas pierwszych
- Wigilie klasowe
- Uroczyste zakończenie roku szkolnego
3. Pogadanki i dyskusje organizowane na lekcjach wychowawczych, spotkania z pracownikami Urzędu Pracy, Policji Państwowej, służby zdrowia i innymi zaproszonymi gośćmi.
4. Organizowanie zajęć w ramach programów profilaktycznych proponowanych przez instytucje, adresowanych do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych.
5. Organizowanie wycieczek szkolnych do ciekawych miejsc w regionie i poza nim.
6. Organizowanie konkursów o różnej tematyce.
7. Udział w sportowych zawodach szkolnych i pozaszkolnych.
8. Współpracę z różnymi instytucjami wspierającymi szkołę.
9. Spotkania z rodzicami.
V.ZADANIA NAUCZYCIELA- WYCHOWAWCY
Podstawowym zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki
wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych
- podejmowanie wysiłków zmierzających do integracji zespołu klasowego i
tworzenia prawidłowej atmosfery w zespole
- podejmowanie działań umożliwiających
rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami
społeczności szkolnej
- troska o właściwy stosunek uczniów do nauki i o wyniki nauczania
- wywieranie wpływu na zachowanie się uczniów w szkole
- wdrażanie podstawowych norm kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach
życiowych
- współpraca z innymi nauczycielami , koordynowanie działań zespołu uczącego daną klasę
- utrzymywanie kontaktów z rodzicami , organizacja systematycznych spotkań w
celu analizy postępów i sytuacji wychowawczych
Ponadto wychowawca ma obowiązek :
- opracować w oparciu o program wychowawczy szkoły klasowy plan pracy
wychowawczej
- prowadzić terminowo dokumentację klasową
- zapoznać rodziców z obowiązującymi przepisami
VI. ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
Bezwzględny priorytet w wychowaniu ma dom rodzinny .
Nauczyciele mają pełnić funkcje wspomagającą .
Rodzice mają prawo do :
- uzyskiwania rzetelnych informacji na temat swego dziecka, jego postępów oraz trudności
w nauce i postawach wychowawczych
- uzyskiwania porad w sprawach wychowawczych
- wyrażania opinii na temat wychowawczej pracy szkoły
Wychowawca klasy jest zobowiązany do :
- utrzymywania stałego kontaktu z rodzicami i odbywania systematycznych spotkań
w celu analizy postępów i sytuacji
wychowawczych
- włączania rodziców do pracy w organizowaniu imprez klasowych
Rodzice o postępach ucznia są informowani za
pośrednictwem wychowawcy klasy :
- podczas zebrań klasowych, przynajmniej
dwa razy w semestrze
- podczas dyżurów nauczycielskich
- w terminach ustalonych na prośbę
rodzica
- w przypadku zagrożenia oceną
niedostateczną na koniec semestru wychowawca informuje rodziców z wyprzedzeniem miesięcznym.
Informacja ma charakter pisemny, jej udzielenie jest odnotowane na specjalnych
Kartach.
Wychowawca klasy jest zobowiązany do zapoznania rodziców z kryteriami
wystawiania oceny z zachowania i wewnętrznym systemie oceniania przedmiotowego.
VII. ZADANIA NAUCZYCIELI
Nauczyciele-wychowawcy opracowują klasowy plan pracy wychowawczej uwzględniając w nim zagadnienia zawarte w programie wychowawczym szkoły. Wszyscy nauczyciele uczący uwzględniają problematykę wychowawczą w prowadzonych zajęciach dydaktycznych. Szczegóły dotyczące sposobu realizacji poszczególnych zadań znajdują sie również w planie pracy pedagoga szkolnego, Szkolnego Ośrodka Kariery, planach organizacji młodzieżowych, samorządu uczniowskiego oraz poszczególnych komisji przedmiotowych. Za realizację odpowiedzialni są nauczyciele i wszyscy pracownicy szkoły.
1. Nauczyciel
prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą :
jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo
powierzonych jego opiece uczniów.
2. Zapewnia prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego ;
3. Realizuje program kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych przedmiotach, klasach, oddziałach, grupach uczniów, osiągając w stopniu optymalnym cele ustalone w programach i planach pracy;
4. Dba o pomoce dydaktyczne i sprzęt;
5. Wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania;
6. Bezstronnie, obiektywnie i sprawiedliwie ocenia i traktuje wszystkich uczniów;
7. Decyduje o ocenie bieżące, śródrocznej i końcoworocznej postępów edukacyjnych swoich uczniów zgodnie z zasadami określonymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania;
8. Ma prawo wpływu na ocenę zachowania swoich uczniów;
9. Informuje rodziców ucznia (prawnych opiekunów), wychowawcę klasy, Dyrektora szkoły i Radę Pedagogiczną o wynikach dydaktycznych i wychowawczych swoich uczniów;
10. Przygotowuje
uczniów do aktywnego udziału w życiu społecznym
- udziela pomocy w przezwyciężaniu szkolnych problemów w oparciu o rozpoznanie
potrzeb uczniów,
11. Dąży do pełni rozwoju osobowości ucznia i własnej ;
12. Wnioskuje w sprawie nagród, wyróżnień i kar swoich uczniów;
13. Decyduje w sprawach doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swojego przedmiotu lub zajęć edukacyjnych;
14. Bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, rozwija własne umiejętności oraz stale podnosi swój poziom wiedzy;
15. Prowadzi dokumentację pedagogiczną przedmiotu i innych przydzielonych zajęć w sposób przyjęty przez Zespół;
16. Wykonuje inne zadania zlecone przez Dyrektora Szkoły.
VIII. ROLA I ZADANIA RODZICÓW
1. Rodzice mają obowiązek uczestniczyć w zebraniach klasowych organizowanych przez wychowawcę a także organizowanych przez szkołę prelekcjach poświęconych różnorodnym zagadnieniom wychowawczym.
2. Rodzice utrzymują kontakt z wychowawcą w sprawach dotyczących frekwencji, zachowania i postępów w nauce ich dziecka.
3. Rodzice powinni na bieżąco zgłaszać w szkole dostrzeżone przejawy negatywnych i destrukcyjnych zachowań uczniów, a także zgłaszać wszelkie problemy wychowawcze i dydaktyczne. Powyższe uwagi i obserwacje powinny być kierowane w szczególności do wychowawcy, a także pedagoga szkolnego.
4. Rodzice powinni angażować się w życie klasy i szkoły uczestnicząc w różnego rodzaju imprezach i uroczystościach.
5. Przy załatwianiu wszelkich spraw formalnych rodzice są zobowiązani do zachowania drogi służbowej zgodnie z ustaleniami zawartymi w Statucie Szkoły.
6. Rodzice mają obowiązek dbania o odpowiedni strój i wygląd dziecka.
7. Rodzice ponoszą finansową odpowiedzialność za zniszczenia i kradzieże dokonane przez ich dziecko na terenie szkoły.
8. Rodzice mają prawo współuczestnictwa w procesie tworzenia Szkolnego Programu Wychowawczego i Szkolnego Programu Profilaktyki, zgłaszania własnych propozycji i wniosków, a także wszelkich uwag i zażaleń dotyczących funkcjonowania szkoły.
IX. MONITOROWANIE I EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Monitorowaniu, czyli ciągłemu rejestrowaniu postępów w realizacji programu wychowawczego podlegają co roku:
- plany pracy wychowawczej wychowawcy klasowego i ich realizacja,
- współpraca z rodzicami (tematyka zebrań i frekwencja, rozmowy indywidualne, informacje o postępach uczniów i działaniu szkoły),
- organizacja i przebieg imprez oraz uroczystości szkolnych,
- organizacja, cele wycieczek szkolnych (karty wycieczek, wpisy do dziennika)
- organizacja zajęć pozalekcyjnych (plany pracy, dzienniki)
- współpraca z pracownikami Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej,
- realizacja zadań pedagoga szkolnego
- pozytywne i negatywne zachowania uczniów na lekcjach, zajęciach, przerwach i uroczystościach ( uwagi w dziennikach lekcyjnych),
- działania podjęte wobec uczniów mających trudności w nauce i zachowaniu oraz trudną sytuację domową.
Realizacja zadań i działań zawartych w powyższym programie wychowawczym zostanie poddana ewaluacji mającej na celu dostarczenie informacji o osiągnięciach a także danych umożliwiających dokonanie niezbędnych modyfikacji.
X. KSZTAŁTOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ
Kształtowanie umiejętności kreowania kariery zawodowej poprzez działalność Szkolnego Ośrodka Kariery przy ZSP Nr 5, a w szczególności:
- Zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do realizowania swojej drogi zawodowej;
- Ułatwianie uczniom i absolwentom wejścia na rynek pracy;
- Promowanie postaw przedsiębiorczych;
- Dostarczanie wiedzy o zawodach i kierunkach kształcenia;
- Wdrażanie do samodzielnego poszukiwania pracy, prezentowania się na rynku pracy;
- Kształtowanie umiejętności poszukiwania możliwości korzystania ze środków funduszy unijnych;
- Współpraca z instytucjami i organizacjami zewnętrznymi w tym zakresie - udział w kursach i szkoleniach ;
- Zainspirowanie w kierunku pozytywnego myślenia o sobie i o innych ludziach;
- Uświadomienie wagi doskonalenia umiejętności komunikowania się z innymi ludźmi;
- Przygotowanie do rozmów z przyszłymi pracodawcami;
- Wskazanie źródeł i mechanizmów powstawania w środowisku pracy konfliktów międzyludzkich oraz sposobów radzenia sobie z nimi;
- Rozbudzenie zainteresowania rozwijaniem umiejętności interpersonalnych w kontekście wymagań stawianych pracownikom przez pracodawców;
- Udostępnianie zgromadzonych zasobów informacji edukacyjno-zawodowych
XI. MONITORING W SZKOLE
Cele stosowania monitoringu w szkole:
1. Nadzór
nad prawidłowym przebiegiem procesów zachodzących w szkole:
- kontrola zachowań uczniów,
- kontrola osób postronnych wchodzących na teren szkoły,
- kontrola zachowań pracowników szkoły - punktualność i rzetelność w pełnieniu
obowiązkowych dyżurów.
2. Ujawnianie
sytuacji kryzysowych:
a) kradzieże:
- kradzieże rzeczy osobistych w klasach
- kradzieże w szatni
- kradzieże mienia szkolnego
- kradzieże z sal dydaktycznych
- kradzieże rzeczy pozostawionych w pokoju nauczycielskim (pozostawione w
stanie otwartym)
b) dewastacja mienia szkoły;
- niszczenie sprzętu szkolnego w klasach
- pisanie po ścianach, graficiarstwo
- dewastacje w toaletach
- niszczenie wystroju szkoły
- śmiecenie
c) zastraszanie;
- zastraszanie uczniów z klas młodszych,
- wymuszenia,
- wyłudzenia,
d) przejawy agresji fizycznej wśród uczniów;
- poszturchiwanie,
- popychanie z zamiarem zrobienia krzywdy,
- uderzanie przedmiotami,
- plucie,
- bójki i pobicia,
e) wejście na teren szkoły osób niepowołanych;
- dilerzy narkotyków,
- złodzieje,
- inne osoby stanowiące zagrożenie dla uczniów,
f) zagrożenia związane z używkami;
- palenie papierosów
- handel narkotykami
- spożywanie alkoholu
g) rozsypanie lub rozpylenie środka o działaniu niebezpiecznym,
h) fałszywe alarmy do Policji, Straży Pożarnej i innych służb w celu przerwania
zajęć lekcyjnych.
3. Eliminowanie
sytuacji krytycznych:
- reagowanie na zjawiska odbiegające od normy,
- reakcje powodujące przywrócenie stanu określonego jako norma i przejście do
fazy nadzoru.
4. Poprawa
sytuacji panującej w szkole:
- zmniejszenie zjawiska dewastacji w szkole oraz redukcja kosztów związanych z
jej remontem,
- ograniczenie agresji wśród uczniów,
- poprawa bezpieczeństwa uczniów, pracowników i wszystkich pozostałych osób
przebywających na terenie szkoły oraz na terenie do niej przyległym,
- ograniczenie dostępu do szkół osób nieuprawnionych
- rozwijanie świadomości społecznej i umiejętności podejmowania działań na
rzecz poprawy bezpieczeństwa,
- poprawa komfortu pracy zarówno uczniów jak i nauczycieli.
XII. PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO:
1. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r.;
2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (Dz.U. nr 97 poz. 674 z późn. zm.);
3. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty tekst ujednolicony (Dz.U. z 2004 Nr 256 poz. 2572 z późniejszymi zmianami);
4. Rozporządzenie MEN
5. Program polityki prorodzinnej państwa
6. Konwencja
Praw Dziecka uchwalona przez ONZ i przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych w dniu 20 XI 1989r., ratyfikowana przez Polskę - 30 IX 1991 r.
(Dz.U. Nr 120, poz. 526).