Program wychowawczy
YouTube
A+
A-

Program wychowawczy

 

Program  wychowawczy

Zespołu Szkół  Ponadgimnazjalnych nr 5

w Piotrkowie Tryb

w  roku szkolnym 2014/2015

 

Wstęp

 

I. ZAŁOŻENIA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

1. Społeczność szkolną stanowią uczniowie, rodzice oraz wszyscy pracownicy szkoły. Zasadą wszystkich członków wspólnoty szkolnej jest brak obojętności, wszyscy są wychowawcami.

2. Wychowanie i kształcenie powinno stanowić w szkole integralną całość. W kształceniu szkolnym musi być zachowana właściwa proporcja między przekazywaniem informacji a rozwijaniem umiejętności i wychowaniem. Przedmiotem wychowania jest uczeń a punktem wyjścia jego potrzeby.

3. Wychowanie jest procesem obejmującym wszystkie sfery życia człowieka, uwzględniającym rozwój psychiczny, umysłowy, społeczny, moralny i duchowy.

4. Nauczyciele pełnią role wspomagającą w wychowaniu, które odbywa się przede wszystkim w domu rodzinnym.

II.WZÓR OSOBOWY ABSOLWENTA

Program wychowawczy szkoły ma na celu ujednolicenie wszelkich oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów. Poprzez realizacje zawartych w nim zadań dążą oni do wykształcenia poniższych priorytetów wychowawczych składających się na wzór osobowy absolwenta.

Absolwent naszej szkoły:
- potrafi współżyć w grupie rówieśniczej i społecznej wykazując postawę szacunku, tolerancji, a także akceptacji i wsparcia,
- przygotowuje się do dorosłego życia i rozwiązywania związanych z nim problemów,
- podejmuje odpowiedzialne decyzje dotyczące własnego zdrowia, stylu życia i form spędzania wolnego czasu,
- wykazuje postawę aktywności poprzez zaangażowanie w naukę, pracę i zabawę,
- dąży do poznawania samego siebie poprzez zrozumienie swoich uczuć, emocji i potrzeb,
- zna i realizuje uniwersalny system wartości,
- jest obiektywny i rozważny w ocenie różnych zjawisk współczesnego życia,
- jest odporny na negatywne wpływy patologicznych zjawisk społecznych,
- jest ambitny i ciekawy świata,

III. CELE I ZADANIA WYCHOWAWCZE

1. Nadrzędnym celem wychowawczym jest wszechstronny rozwój osobowy ucznia.
Wymiar intelektualny obejmuje:
- kształcenia umiejętności kreatywnego myślenia i samodzielnego poszukiwania wiedzy
- kształcenie twórczej postawy
- rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań

Wymiar emocjonalny obejmuje:
- umiejętność rozpoznawania własnych i cudzych emocji
- umiejętność kontrolowania swoich emocji oraz adekwatnego zachowania się w różnych sytuacjach społecznych
- umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych, konfliktowych związanych z negatywnymi emocjami
-radzenia sobie ze stresem

Wymiar społeczny obejmuje :
- kształcenie umiejętności skutecznego porozumienia się z innymi oraz efektownego współdziałania w zespole
- uznawanie odmienności , tolerancyjność wobec innych oraz nie uleganie stereotypom
- pozytywne nastawienie wobec innych ludzi
- kierowanie się normami i zasadami przyjętymi w społeczeństwie
- poczucie odpowiedzialności za siebie i innych
- uwrażliwianie na zagrożenia dotyczące współczesnego człowieka

Cele wychowania

 

Zadania

1.Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich

 

- Uświadamianie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionalnej ,narodowej

- Kształtowanie szacunku do symboli narodowych

- Zapoznanie z ważnymi instytucjami Państwa Polskiego

- Promowanie aktywnego udziału w życiu państwa

- Zapoznanie z najważniejszymi aktami prawa dotyczącymi Praw Człowieka

- Wyrabianie nawyku udziału w obchodach świąt państwowych i rocznic ważnych wydarzeń historycznych

- Zapoznanie z problematyką Praw Człowieka

 

2. Rozwój jednostki i kształtowanie własnej osobowości

 

- Kształtowanie poczucia własnej wartości oraz umiejętności udzielania i otrzymywania wsparcia

- Wybieranie poczucia odpowiedzialności za siebie i za innych

- Kształtowanie postawy tolerancji dla różnego rodzaju odmienności: rasowej, narodowej, kulturalnej, wyznaniowej

- Wybieranie dbałości o estetykę własnego wyglądu, kulturę bycia oraz kulturę języka

- Umożliwianie rozwoju własnych zainteresowań

- Rozbudzanie zainteresowań przedmiotami zawodowymi

- Umożliwianie kontaktu z różnego rodzaju dziełami sztuki

- Kształtowanie zainteresowań czytelnictwem-literatura piękna i fachowa

3.Wychowanie zdrowotne

 

- Upowszechnianie oświaty zdrowotnej w różnych formach

- Uświadamianie znaczenia prowadzenia zdrowotnego stylu życia

- Okresowe przeglądy lekarskie i dentystyczne, kierowanie na specjalistyczne leczenie

- Przestrzeganie bhp na zajęciach

- Rozwijanie motywacji do uczestnictwa w różnych formach aktywności sportowo-rekreacyjnej i turystycznej

4. Wychowanie do życia w rodzinie

 

- Uświadamianie roli rodziny w życiu człowieka

- Promowanie trwałych związków małżeńskich opartych na wierności, odpowiedzialności i partnerstwie

- Wskazywanie na integralność między miłością, odpowiedzialnością i seksualnością

- Przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego wychowania dziecka

- Pomoc w rozwiązywaniu problemów związanych z dorastaniem

5.Wychowanie do aktywnego udziału w życiu gospodarczym

 

- Rozwijanie zdolności planowania własnej przyszłości zawodowej

- Gromadzenie informacji o możliwościach kontynuowania nauki, zdobywania dodatkowych umiejętności i uprawnień

- Organizowanie spotkań z profesjonalnymi doradcami zawodowymi, pracownikami wyższych uczelni i zakładów pracy

- Organizacja i kontrola prawidłowego przebiegu praktyk zawodowych

- Działalność Szkolnego Ośrodka Kariery

6.Rozwijanie szacunku dla dziedzictwa kulturowego własnego regionu

 

- Zapoznawanie z dorobkiem historycznym i kulturowym miasta i regionu

- Rozwijanie kontaktów z instytucjami i osobami związanymi z regionem

- Rozwijanie wiedzy o historii i kulturze regionu

7.Rozwijanie samorządności uczniowskiej

- Wyrabianie nawyku uczestniczenia w realizacji zadań samorządu klasowego i szkolnego

- Przygotowanie do aktywnego uczestniczenia w dorosłym życiu

- Kontynuowanie współpracy z samorządem terytorialnym poprzez udział reprezentantów młodzieży w Młodzieżowej Radzie Miasta

- Inicjowanie wiedzy o historii i kulturze regionu

8.Organizacja czasu wolnego

 

- Organizowanie wycieczek szkolnych

- Umożliwienie udziału w spektaklach teatralnych, projekcjach filmowych, wystawach itp.

- Przygotowanie imprez szkolnych i pozaszkolnych

- Udział w zajęciach kół zainteresowań

- Kontynuowanie działań budujących tradycje szkoły.



IV. FORMY REALIZACJI ZADAŃ WYCHOWAWCZYCH

Szkoła realizuje zadania wychowawcze poprzez:

1.    Organizację różnorodnych imprez, spotkań i uroczystości związanych z obchodzeniem świąt państwowych, kościelnych, rocznic ważnych wydarzeń historycznych.

2.    Organizację uroczystości szkolnych budujących tradycję szkoły
  - Dzień Edukacji Narodowej
  - Ślubowanie uczniów klas pierwszych
  - Wigilie klasowe
  - Uroczyste zakończenie roku szkolnego

3.    Pogadanki i dyskusje organizowane na lekcjach wychowawczych, spotkania z pracownikami Urzędu Pracy, Policji Państwowej, służby zdrowia i innymi zaproszonymi gośćmi.

4.    Organizowanie zajęć w ramach programów profilaktycznych proponowanych przez instytucje, adresowanych do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych.

5.    Organizowanie wycieczek szkolnych do ciekawych miejsc w regionie i poza nim.

6.    Organizowanie konkursów o różnej tematyce.

7.    Udział w sportowych zawodach szkolnych i pozaszkolnych.

8.    Współpracę z różnymi instytucjami wspierającymi szkołę.

9.    Spotkania z rodzicami.

 

V.ZADANIA NAUCZYCIELA- WYCHOWAWCY

Podstawowym zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych
- podejmowanie wysiłków zmierzających do integracji zespołu klasowego i tworzenia prawidłowej atmosfery w zespole     
- podejmowanie działań umożliwiających  rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz  pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności  szkolnej
- troska o właściwy stosunek uczniów do nauki i o wyniki nauczania
- wywieranie wpływu na zachowanie się uczniów w szkole
- wdrażanie podstawowych norm kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych
- współpraca z innymi nauczycielami , koordynowanie działań  zespołu uczącego daną klasę
- utrzymywanie kontaktów z rodzicami , organizacja systematycznych spotkań w celu analizy postępów i sytuacji wychowawczych

Ponadto wychowawca ma obowiązek :
- opracować w oparciu o program wychowawczy szkoły klasowy plan pracy wychowawczej
- prowadzić terminowo dokumentację klasową
- zapoznać rodziców z obowiązującymi przepisami

 

VI. ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

Bezwzględny priorytet w wychowaniu ma dom rodzinny . Nauczyciele mają pełnić funkcje wspomagającą .
Rodzice mają prawo do :
- uzyskiwania rzetelnych informacji na temat swego dziecka, jego postępów oraz trudności w nauce i postawach wychowawczych
- uzyskiwania porad w sprawach wychowawczych
- wyrażania opinii na temat wychowawczej pracy szkoły

Wychowawca klasy jest zobowiązany do :
- utrzymywania stałego kontaktu z rodzicami i odbywania systematycznych spotkań w celu  analizy postępów i sytuacji wychowawczych
- włączania rodziców do pracy w organizowaniu imprez klasowych

Rodzice o postępach ucznia są informowani za pośrednictwem  wychowawcy klasy :
 - podczas zebrań klasowych, przynajmniej dwa razy w semestrze
 - podczas dyżurów  nauczycielskich
 - w terminach ustalonych na prośbę rodzica
 - w przypadku zagrożenia oceną niedostateczną na koniec semestru wychowawca informuje   rodziców z wyprzedzeniem miesięcznym. Informacja ma charakter pisemny, jej udzielenie jest odnotowane na specjalnych Kartach.
Wychowawca klasy jest zobowiązany do zapoznania rodziców z kryteriami wystawiania oceny z zachowania i wewnętrznym systemie oceniania przedmiotowego.

 

VII. ZADANIA NAUCZYCIELI

Nauczyciele-wychowawcy opracowują klasowy plan pracy wychowawczej uwzględniając w nim zagadnienia zawarte w programie wychowawczym szkoły. Wszyscy nauczyciele uczący uwzględniają problematykę wychowawczą w prowadzonych zajęciach dydaktycznych. Szczegóły dotyczące sposobu realizacji poszczególnych zadań znajdują sie również w planie pracy pedagoga szkolnego, Szkolnego Ośrodka Kariery, planach organizacji młodzieżowych, samorządu uczniowskiego oraz poszczególnych komisji przedmiotowych. Za realizację odpowiedzialni są nauczyciele i wszyscy pracownicy szkoły.

1.    Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą :
jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2.    Zapewnia prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego ;

3.    Realizuje program kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych przedmiotach, klasach, oddziałach, grupach uczniów, osiągając w stopniu optymalnym cele ustalone w programach i planach pracy;

4.    Dba o pomoce dydaktyczne i sprzęt;

5.    Wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania;

6.    Bezstronnie, obiektywnie i sprawiedliwie ocenia i traktuje wszystkich uczniów;

7.    Decyduje o ocenie bieżące, śródrocznej i końcoworocznej postępów edukacyjnych swoich uczniów zgodnie z zasadami określonymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania;

8.    Ma prawo wpływu na ocenę zachowania swoich uczniów;

9.    Informuje rodziców ucznia (prawnych opiekunów), wychowawcę klasy, Dyrektora szkoły i Radę Pedagogiczną o wynikach dydaktycznych i wychowawczych swoich uczniów;

10. Przygotowuje uczniów do aktywnego udziału w życiu społecznym
- udziela pomocy w przezwyciężaniu szkolnych problemów w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,

11. Dąży do pełni rozwoju osobowości ucznia i własnej ;

12. Wnioskuje w sprawie nagród, wyróżnień i kar swoich uczniów;

13. Decyduje w sprawach doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swojego przedmiotu lub zajęć edukacyjnych;

14. Bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, rozwija własne umiejętności oraz stale podnosi swój poziom wiedzy;

15. Prowadzi dokumentację pedagogiczną przedmiotu i innych przydzielonych zajęć w sposób przyjęty przez Zespół;

16. Wykonuje inne zadania zlecone przez Dyrektora Szkoły.

 

VIII. ROLA I ZADANIA RODZICÓW

1.    Rodzice mają obowiązek uczestniczyć w zebraniach klasowych organizowanych przez wychowawcę a także organizowanych przez szkołę prelekcjach poświęconych różnorodnym zagadnieniom wychowawczym.

2.    Rodzice utrzymują kontakt z wychowawcą w sprawach dotyczących frekwencji, zachowania i postępów w nauce ich dziecka.

3.    Rodzice powinni na bieżąco zgłaszać w szkole dostrzeżone przejawy negatywnych i destrukcyjnych zachowań uczniów, a także zgłaszać wszelkie problemy wychowawcze i dydaktyczne. Powyższe uwagi i obserwacje powinny być kierowane w szczególności do wychowawcy, a także pedagoga szkolnego.

4.    Rodzice powinni angażować się w życie klasy i szkoły uczestnicząc w różnego rodzaju imprezach i uroczystościach.

5.    Przy załatwianiu wszelkich spraw formalnych rodzice są zobowiązani do zachowania drogi służbowej zgodnie z ustaleniami zawartymi w Statucie Szkoły.

6.    Rodzice mają obowiązek dbania o odpowiedni strój i wygląd dziecka.

7.    Rodzice ponoszą finansową odpowiedzialność za zniszczenia i kradzieże dokonane przez ich dziecko na terenie szkoły.

8.    Rodzice mają prawo współuczestnictwa w procesie tworzenia Szkolnego Programu  Wychowawczego i Szkolnego Programu Profilaktyki, zgłaszania własnych propozycji i wniosków, a także wszelkich uwag i zażaleń dotyczących funkcjonowania szkoły.

IX. MONITOROWANIE I EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

 

Monitorowaniu, czyli ciągłemu rejestrowaniu postępów w realizacji programu wychowawczego podlegają co roku:

-        plany pracy wychowawczej wychowawcy klasowego i ich realizacja,

-        współpraca z rodzicami (tematyka zebrań i frekwencja, rozmowy indywidualne, informacje o postępach uczniów i działaniu szkoły),

-        organizacja i przebieg imprez oraz uroczystości szkolnych,

-        organizacja, cele wycieczek szkolnych (karty wycieczek, wpisy do dziennika)

-        organizacja zajęć pozalekcyjnych (plany pracy, dzienniki)

-        współpraca z pracownikami Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej,

-        realizacja zadań pedagoga szkolnego

-        pozytywne i negatywne zachowania uczniów na lekcjach, zajęciach, przerwach i          uroczystościach ( uwagi w dziennikach lekcyjnych),

-        działania podjęte wobec uczniów mających trudności w nauce i zachowaniu oraz trudną sytuację domową.

Realizacja zadań i działań zawartych w powyższym programie wychowawczym zostanie poddana ewaluacji mającej na celu dostarczenie informacji o osiągnięciach a także danych umożliwiających dokonanie niezbędnych modyfikacji.

 

X. KSZTAŁTOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ

Kształtowanie umiejętności kreowania kariery zawodowej poprzez działalność Szkolnego Ośrodka Kariery przy ZSP Nr 5, a w szczególności:

-        Zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do realizowania swojej drogi  zawodowej;

-        Ułatwianie uczniom i absolwentom wejścia na rynek pracy;

-        Promowanie postaw przedsiębiorczych;

-        Dostarczanie wiedzy o zawodach i kierunkach kształcenia;

-        Wdrażanie do samodzielnego poszukiwania pracy, prezentowania się na rynku pracy;

-        Kształtowanie umiejętności poszukiwania możliwości korzystania ze środków funduszy unijnych;

-        Współpraca z instytucjami i organizacjami zewnętrznymi w tym zakresie - udział w kursach i szkoleniach ;

-        Zainspirowanie w kierunku pozytywnego myślenia o sobie i o innych ludziach;

-        Uświadomienie wagi doskonalenia umiejętności komunikowania się z innymi ludźmi;

-        Przygotowanie do rozmów z przyszłymi pracodawcami;

-        Wskazanie źródeł i mechanizmów powstawania w środowisku pracy konfliktów międzyludzkich oraz sposobów radzenia sobie z nimi;

-        Rozbudzenie zainteresowania rozwijaniem umiejętności interpersonalnych w kontekście wymagań stawianych pracownikom przez pracodawców;

-        Udostępnianie zgromadzonych zasobów informacji edukacyjno-zawodowych

 

XI. MONITORING W SZKOLE

Cele stosowania monitoringu w szkole:

1.    Nadzór nad prawidłowym przebiegiem procesów zachodzących w szkole:
- kontrola zachowań uczniów,
- kontrola osób postronnych wchodzących na teren szkoły,
- kontrola zachowań pracowników szkoły - punktualność i rzetelność w pełnieniu obowiązkowych dyżurów.

2.    Ujawnianie sytuacji kryzysowych:
a) kradzieże:
- kradzieże rzeczy osobistych w klasach
- kradzieże w szatni
- kradzieże mienia szkolnego
- kradzieże z sal dydaktycznych
- kradzieże rzeczy pozostawionych w pokoju nauczycielskim (pozostawione w stanie otwartym)
b) dewastacja mienia szkoły;
- niszczenie sprzętu szkolnego w klasach
- pisanie po ścianach, graficiarstwo
- dewastacje w toaletach
- niszczenie wystroju szkoły
- śmiecenie
c) zastraszanie;
- zastraszanie uczniów z klas młodszych,
- wymuszenia,
- wyłudzenia,
d) przejawy agresji fizycznej wśród uczniów;
- poszturchiwanie,
- popychanie z zamiarem zrobienia krzywdy,
- uderzanie przedmiotami,
- plucie,
- bójki i pobicia,
e) wejście na teren szkoły osób niepowołanych;
- dilerzy narkotyków,
- złodzieje,
- inne osoby stanowiące zagrożenie dla uczniów,
f) zagrożenia związane z używkami;
- palenie papierosów
- handel narkotykami
- spożywanie alkoholu
g) rozsypanie lub rozpylenie środka o działaniu niebezpiecznym,
h) fałszywe alarmy do Policji, Straży Pożarnej i innych służb w celu przerwania zajęć lekcyjnych.

3.    Eliminowanie sytuacji krytycznych:
- reagowanie na zjawiska odbiegające od normy,
- reakcje powodujące przywrócenie stanu określonego jako norma i przejście do fazy nadzoru.

4.    Poprawa sytuacji panującej w szkole:
- zmniejszenie zjawiska dewastacji w szkole oraz redukcja kosztów związanych z jej remontem,
- ograniczenie agresji wśród uczniów,
- poprawa bezpieczeństwa uczniów, pracowników i wszystkich pozostałych osób przebywających na terenie szkoły oraz na terenie do niej przyległym,
- ograniczenie dostępu do szkół osób nieuprawnionych
- rozwijanie świadomości społecznej i umiejętności podejmowania działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa,
- poprawa komfortu pracy zarówno uczniów jak i nauczycieli.

 

XII. PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO:

1.    Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r.;

2.    Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (Dz.U. nr 97 poz. 674  z późn. zm.);

3.    Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty tekst ujednolicony (Dz.U. z 2004 Nr 256 poz. 2572 z późniejszymi zmianami);

4.    Rozporządzenie MEN

5.    Program polityki prorodzinnej państwa

6.    Konwencja Praw Dziecka uchwalona przez ONZ i przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 20 XI 1989r., ratyfikowana przez Polskę - 30 IX 1991 r.
(Dz.U. Nr 120, poz. 526).