Program Profilaktyki
Cele PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO
Ogólnym celem podejmowanych działań profilaktyczno- wychowawczych jest ochrona ucznia przed różnymi zagrożeniami rozwoju, zarówno poprzez wzmacnianie czynników chroniących jak i eliminowanie tych czynników zagrożeń, na które wpływ ma szkoła.
Cele szczegółowe:
· Pomoc w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych i realizacji celów życiowych
· Uczenie rozpoznawania zagrożeń i sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
· Poprawianie klimatu szkoły i budowanie pozytywnej więzi ze szkołą
· Opóźnianie inicjacji – promowanie abstynencji
· Promowanie zdrowego stylu życia
Program obejmuje dwa poziomy profilaktyki, tj. profilaktykę pierwszorzędową adresowaną do ogółu uczniów, gdzie celem oddziaływań jest uprzedzanie niepokojących zjawisk przez promocję zdrowego życia, opóźnianie inicjacji lub promowanie abstynencji, zwiększanie odporności na działanie niekorzystnych czynników, rozpoznawanie zagrożeń oraz profilaktykę drugorzędową – adresowaną do grup podwyższonego ryzyka ( celem jest pomoc w wycofaniu się z ryzykownych zachowań).
W realizowaniu poszczególnych celów ustalano zadania, które podejmowane będą z wykorzystaniem strategii informacyjnych, edukacyjnych oraz alternatyw. Treści i zadania przewidziane w programie powinny być realizowane w zależności od potrzeb i danego zespołu. Nauczyciele mają możliwość zmiany i wprowadzania innych metod niż zaproponowane, jeśli uznają to za uzasadnione. Każdą z osób odpowiedzialnych za realizację może wspierać inny nauczyciel, pedagog oraz organizacje i instytucje działające na terenie szkoły i poza nią.
Profilaktyka pierwszorzędowa
Zadania i sposoby realizacji
|
Osoba odpowiedzialna |
Termin |
1.Diagnozowanie środowisk rodzinnych uczniów poprzez: ankiety, obserwacje, rozmowy.
2. Otoczenie szczególną opieką uczniów klas pierwszych, umożliwienie im bezpiecznego włączania się w nową społeczność szkolną - w czasie wszystkich zajęć szkolnych - na specjalnie organizowanych imprezach i zajęciach integracyjnych.
3. Zapobieganie trudnościom szkolnym uczniów przez - tworzenie sytuacji edukacyjnych inspirujących twórcze myślenie - zapoznanie uczniów z metodami i technikami skutecznego uczenia się - rozpoznawanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce, kierowanie ich do pedagoga, poradni udzielającej specjalistycznej pomocy. - 4. Przekazywanie rzetelnych i rzeczowych informacji o zagrożeniach uzależnieniem od środków odurzających. - pozyskiwanie materiałów informacyjnych, filmów edukacyjnych, organizowanie pogadanek, dyskusji, spotkań z osobami zawodowo zajmującymi się problemem - realizowanie programów profilaktycznych
5. Przekazywanie wiedzy dotyczącej problemu agresji i przemocy ( czym jest agresja, jakie są jej przyczyny i konsekwencje, co to są prawa człowieka, godność człowieka, nietykalność osobista, tolerancja, obrona przed przemocą). - w trakcie różnych zajęć edukacyjnych, godzin wychowawczych, specjalnie organizowanych zajęć, spektakli, itp.
6.Uświadamianie odpowiedzialności za własne zachowania i decyzje oraz konsekwencji podejmowania ryzykownych zachowań - rozmowy, pogadanki, spotkania z pracownikami sądu, policji
7. Podejmowanie działań wspomagających kształtowanie ważnych umiejętności życiowych: - podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów, - twórczego myślenia, - skutecznego porozumiewania się, - empatii, - rozpoznawania emocji i radzenia sobie z emocjami trudnymi, - pokonywania stresu, - rozpoznawania presji otoczenia i umiejętności mówienia „nie”.
- w czasie wszystkich zajęć szkolnych oraz w trakcie specjalnie organizowanych zajęć prowadzonych przez pedagoga, inne instytucje, np. poradnię psychologiczno- pedagogiczną
8. Indywidualna opieka pedagogiczna nad uczniami mającymi problemy osobowościowe, rodzinne, społeczne.
9. Informowanie i zwiększanie świadomości o możliwościach pozyskania pomocy w trudnych sytuacjach. - udostępnianie informacji o instytucjach świadczących pomoc
10. Budowanie i wzmacnianie dobrego klimatu szkoły poprzez dbałość o właściwe relacje między pracownikami szkoły a uczniami.
11. Podejmowanie działań i zabiegów wzmacniających poczucie własnej wartości uczniów.
12. Budowanie dobrej współpracy z rodzicami, pozyskiwanie ich jako sojuszników działań wychowawczych. - zebrania z rodzicami, szkolne imprezy
13. Doskonalenie jakości i efektywności pracy poprzez udział w różnych formach doskonalenia , podnoszących umiejętności wychowawcze nauczycieli. - kierowanie na szkolenia, kursy, warsztaty, konferencje
14. Uczenie wartościowego spędzania czasu wolnego przez wdrażanie do nawyku korzystania z różnych instytucji kulturalnych, organizowanie wyjść do kina, muzeum, teatru.
15. Propagowanie kultury fizycznej i aktywnych form relaksu.
16. Prowadzenie i organizowanie zajęć prozdrowotnych dotyczących m.in. profilaktyki chorób cywilizacyjnych, zdrowej diety, higieny okresu dojrzewania.
17. Aktywizowanie młodzieży do udziału w pracach szkolnych organizacji, kół zainteresowań i imprezach organizowanych przez szkołę i środowisko.
18. Wspomaganie materialne młodzieży będącej w trudnej sytuacji bytowej.
|
Wychowawcy, pedagog
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog
Bibliotekarz szkolny Pedagog Pielęgniarka
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog
Nauczyciele Pedagog
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog
Pedagog
Wszyscy pracownicy szkoły
Wszyscy pracownicy szkoły
Wychowawcy
Dyrektor
Wychowawcy Organizatorzy akcji „ Bliżej teatru” Samorząd
Nauczyciele w-f Wychowawcy
Pielęgniarka Wychowawcy
Wychowawcy
Rada Rodziców |
Cały rok szkolny
I semestr każdego roku szkolnego
Cały rok szkolny
j.w.
j.w.
j.w.
j.w.
j.w.
j.w.
Cały rok szkolny
j.w.
j.w
j.w.
j.w.
j.w.
j.w.
j.w.
j.w. |
Profilaktyka drugorzędowa
Zadania i sposoby realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin |
1.Stała współpraca z instytucjami i organizacjami wspomagającymi szkołę w działaniach wychowawczych: Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej, Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Poradnią dla Osób z Problemem Alkoholowym, kuratorami ds. nieletnich, ośrodkami pomocy społecznej. 2. Ścisła współpraca z rodzicami ucznia zagrożonego. 3. Otoczenie indywidualną opieką pedagogiczną uczniów z grup ryzyka, wyznaczanie im specjalnych celów i zadań. 4. Kierowanie zagrożonych uczniów do specjalistycznych form pomocy.
5. Utrzymywanie współpracy z Komendą Miejską Policji- |
Pedagog
Pedagog Wychowawcy Pedagog Wychowawcy
Pedagog
Pedagog
|
Cały rok szkolny
j.w.
j.w.
w uzasadnionych przypadkach w zależności od potrzeb
|
Działania interwencyjne
Wobec uczniów przejawiających niedostosowane formy zachowania lub zachowania świadczące o demoralizacji ucznia ( konflikty z prawem, zachowania agresywne, używanie alkoholu, substancji odurzających, uchylanie się od obowiązku nauki) podejmowane będą działania interwencyjne. Interwencję przeprowadza wychowawca, pedagog szkolny, dyrektor szkoły. O niepokojących zachowaniach ucznia informowani są rodzice. W sytuacjach kryzysowych lub gdy rodzice odmawiają współpracy albo gdy stosowane środki nie przynoszą oczekiwanych efektów powiadamia się sąd rodzinny lub policję. Szczegółowe sposoby postępowania wobec uczniów w różnych problemowych sytuacjach zawarte są w odrębnych procedurach, które stanowią załącznik do niniejszego programu.
Ewaluacja
Monitoringu i ewaluacji powyższego programu dokonuje dyrekcja szkoły poprzez nadzór pedagogiczny, zwłaszcza przez kontrolę realizacji planów pracy wychowawczej na dany rok szkolny, hospitację zajęć. Na poziomie klasy szkolnej monitoringu dokonują wychowawcy, stosując różnorodne formy (ankiety, rozmowy, obserwacje, badanie postaw).
Ewaluacja dokonywana będzie na koniec każdego roku szkolnego w formie sprawozdań z podejmowanych działań. Dokonują jej nauczyciele wychowawcy, opiekunowie organizacji, pedagog szkolny.
O ile będą wskazania – na skutek wniosków z ewaluacji- należy dokonywać zmian w powyższym programie z początkiem nowego roku szkolnego.
Załącznikami do programu są:
- materiały pomocnicze i szkoleniowe
- wzory ankiet dla nauczycieli, rodziców, uczniów
- procedury postępowania nauczycieli w różnych problemowych sytuacjach